loading...

خداشناسی علمی

دکتر دینانی طی یادداشتی در سایت شخصی اش: من آثار علمی را انکار نمی کنم. من هم نیازمند به علم هستم. با علم باید کار کرد. اما باید بهش گفت که به اندازه خودت حرف بزن. بیشتر چیزی نگو. آقای فیزیک دان خدا ر

mp بازدید : 351 پنجشنبه 12 اسفند 1395 زمان : 21:31 نظرات (1)

دکتر دینانی طی یادداشتی در سایت شخصی اش: من آثار علمی را انکار نمی کنم. من هم نیازمند به علم هستم. با علم باید کار کرد. اما باید بهش گفت که به اندازه خودت حرف بزن. بیشتر چیزی نگو. آقای فیزیک دان خدا را فیزیکی نکن!.....

اگر عقل نباشد و درک کلیات نباشد ما چه چیزی را میفهمیم?بیشتر مردم ادراکشان در حد تصورات و اشکال است،و از تصورات نمیتوانند بالاتر بروند فیزیک میگوید:اگر چیزی در تجربه من نیاید و در آزمایشگاه مشاهده نکنم وجود ندارد.آیا هستی فقط "اندازه " است?"هستی" را میشود اندازه گرفت?اگر "هستی" بُعد باشد، بله میشود.آیا "هستی" فقط "بُعد" است?یا اینکه بُعد، هستی دارد?"هستی" اعم است یا بُعد?هستی اعم است."معنی" را چگونه اندازه بگیریم?معنی، هست یا نیست?خود بُعد معنی دارد یا بی معنی است? بُعد یک چهره از هستی است.

 اخلاق را میشود اندازه گرفت?فضیلت را چطور? معنی را چطور?فیزیک و دیگر علوم با اخلاق میخواهد چه کند؟ اخلاق را میخواهد ببرد در آزمایشگاه?!!ا خلاق را اندازه بگیریم ببینیم چند کیلو اخلاق دارید شما?! مسائل متافیزیکی با فیزیک قابل اندازه گیری نیست.پس چگونه بفهمیم ?با موازین عقلی.عقل میزان است.عقل با متر اندازه گیری نمیکند، متر میتواند عقل را اندازه بگیرد?متر عقل را میسازد یا عقل متر را? حالا کدامیک اندازه گیرنده است?عقل ریاضیات را ساخته یا ریاضیات عقل را?

موضوع ریاضی بُعد است ، بُعد یک چهره از هستی است . صدها چهره دیگه دارد هستی.انحطاط فکری بشر امروز غوغا میکند.متافیزیک با فیزیک قابل اندازه گیری نیست. موازین عقلی دارد. عقل میزان است !! امور معقول را با میزان عقل بسنج،و امور بُعد را با ریاضیات، عقل میگوید:سربالایی که سرازیری نداشته باشد نداریم،این میزان است. این را با عقل میفهمی یا با متر? فیزیک را با عقل میفهمی.فیزیکدان نباید عقلش را به حساب فیزیک بگذارد.در غیر بُعد هم بالا و پایین داریم، صداقت بالاترست یا دروغ?چند کیلومتر بالاترست?!این ارزش هست. نفس مراتب دارد که پایین ترین آن حس و بالاترینش عقل هست.

(فیلسوف و حکیم گرانقدر دکتر دینانی)

درباره فلسفه و منطق ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ خداشناسی علمی
آمار سایت
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 109
  • بازدید کلی : 214,485