loading...

خداشناسی علمی

توجه: این مقاله که در مجله‌ی بریتانیایی تغذیه منتشر شده است دقیقا \"ماه رمضان\" را که در کشورهای مسلمان روزه گرفته میشود مورد بررسی قرار داده است. عده‌ای از آتئیست‌ها در مقابل متون منتشر

mp بازدید : 222 پنجشنبه 11 خرداد 1396 زمان : 9:55 نظرات (1)

توجه: این مقاله که در مجله‌ی بریتانیایی تغذیه منتشر شده است دقیقا "ماه رمضان" را که در کشورهای مسلمان روزه گرفته میشود مورد بررسی قرار داده است. عده‌ای از آتئیست‌ها در مقابل متون منتشر شده درباره‌ی فواید روزه موضع گرفته و ادعا میکردند منظور دانشمندان از روزه آن چیزی نیست که مسلمانان در ماه رمضان انجام میدهند. اما این مقاله دقیقا روزه گرفتن در خوده "ماه رمضان" در کشورهای مسلمان را مورد بررسی قرار داده و دیگر آتئیست‌ها هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت.....

دستگاه گردش خون و بیماری‌های قلبی.
با وجود اینکه ما مسلمانان ماه رمضان را بخاطر اجرای امر خداوند متعال روزه می‌گیریم نه به خاطر منفعت دنیوی محض اما وظیفه‌ی خود دانستیم که به مناسبت آمدن این ماه پُرفضیلت، پژوهش‌های علمی‌ای که انجام پذیرفته و فضیلت دنیایی و مادی خداوند بر ما در این ماه مبارک را بیان می‌دارند مطرح نماییم. پس با نام الله آغاز می‌کنیم:مجله‌ی بریتانیایی تغذیه که در زمینه‌ی علوم تغذیه جزو 18 مجله‌ی برتر دنیا است, پژوهشی پیرامون فوائد بزرگ روزه‌ی رمضان بر قلب و عروق خونی منتشر نمود.دانشمندان تحقیقی درباره ارزیابی میزان تاثیر روزه‌ی رمضان بر قلب و عروق خونی انتشار دادند، و بدین نتیجه رسیدند که روزه‌ی رمضان نقش مهم و بزرگی در بهبود گردش خون (قلب و عروق خونی) ایفا می‌کند. این پژوهش بر روی 82 نفر که پیشتر مبتلا به بیماریهای قلبی بودند انجام پذیرفت، بدین گونه که قبل و بعد از روزه گرفتن رمضان روی آنان آزمایشاتی انجام شد سپس نتایج آزمایشات در میدان سنجش و مقایسه قرار گرفت، و به این نتیجه رسید که:
1. پس از روزه‌ی رمضان، نشانه‌های خطر ابتلا به بیماریهای انسداد شرایین اکلیلی قلب کاهش یافت.
2. حالت کامل خون رو به بهبودی نهاد چرا که گلبولهای قرمز و سفید و پلاکتهای خونی افزایش پیدا کرد.
3. نسبت لیپوپروتئین نوع مفید برای جسم (HDL) بعد از روزه‌ی رمضان افزایش یافت.
4. نسبت کلسترول خون پس از روزه کاهش پیدا کرد و نسبت لیپوپروتئین از نوع غیرمفید (LDL) کاهش یافت.
5. فشار خون و وزن بدن کاهش پیدا کرد طوری که سبب بهبود کارکرد دستگاه گردش خون شد.
بنابراین دانشمندان نتیجه گرفتند که روزه‌ی رمضان "significant improvement" دستگاه گردش خون در انسان (قلب و عروق خونی) را بهبود می‌بخشد.
منبع پژوهش:
https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-11-69
منبع رده بندی جهانی این مجله:
http://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=2916

تحقیقات علمی پیرامون روزه ی رمضان و التهاب های موجود در بدن
ژورنال Nutrition Research و همچنین کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا با انتشار مقاله ای به تاثیر روزه گرفتن در ماه رمضان بر سلامتی پرداختند. اینگونه که این پژوهش (۵۰) نفر را شامل شده که رمضان را روزه گرفته اند، و اینکه سلولهای دندریتیک و آنتی بادی ها برای وقوع التهابات قبل از روزه رمضان و بعد از پایان ماه رمضان مقایسه شد و پژوهش به نتایج ذیل انجامید( مجددا دقت کنید که این مقاله نیز دقیقا روزه گرفتن در خوده "ماه رمضان" در کشورهای مسلمان را مورد بررسی قرار داده و دیگر آتئیست‌ها هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت):
۱. روزه از طریق کاهش پروتئین های فعال کننده التهابات در بدن به جسم سود می رساند.
۲. سلول های دندریتیک کاهش پیدا کرد، که بیانگر اینست که جسم در خلال روزه، کمتر در معرض التهابات قرار می گیرد با این حال در حالت طبیعی خود باقی می ماند.
۳. چربی ها در بدن کاهش یافت و فشار خون و وزن نیز کاهش پیدا کرد که بدین گونه توان دستگاه گردش خون را بالا می برد.
۴. این پژوهشگران اظهار داشتند که: این اثرات مفید برای بدن، دروازه تحقیقی آتی پیرامون منافع روزه متناوب (همانند: روزه رمضان) در کاهش التهابات درون جسم و در نتیجه درمان بیماریهای التهاب سیستم دفاعی همچون روماتیزم را می گشاید.
لینک ژورنال Nutrition Research:
http://www.nrjournal.com/article/S0271-5317(12)00182-0/fulltext?cc=y=
لینک کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23244540

آیا روزۀ ماه رمضان تاثیر منفی بر کلیه‌ها می گذارد چنانکه ملحدین می پندارند؟
دانشمندان پژوهشی را انجام دادند که در مجله علمی و مشهور بین المللی "british journal of nutrition" که دانشگاه کمبریج در زمینه علوم تغذیه آنرا صادر می کند پیرامون تاثیر خودداری از مصرف آب اثنای روزۀ رمضان منتشر شده است، و اقدام به مقایسه این تاثیر در خلال و بعد از رمضان نموده اند، و این پژوهش به نتایج زیر رسیده است:
۱. خودداری از مصرف آب سبب تغییر در کمیت ادرار خارج شده از بدن و همچنین نسبت فشار راندی یا اسمزی، املاح قابل حل، پتاسیم، سدیم، اسیدیته قابل عیارگیری و اوره می شود طوری که بدن با رژیم غذایی حاصله در خلال روزه سازگار می گردد.
۲. این پژوهش نبود هرگونه از عناصر غیرطبیعی در ادرار همانند پروتئین، هموگلوبین، یوروبیلینوژین، گلوکز یا کیتون را روشن ساخت.
۳. دانشمندان بدین نتیجه رسیدند که بدن بدون وقوع هیچگونه اختلال یا اثرات منفی بر کارکرد کلیه ها، با کمبود آب سازگار می گردد.
لینک از NCBI:
Effects of fasting during Ramadan on urinary excretion in Malaysian Muslims.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2334668?_e_pi_=7%2CPAGE_ID10%2C5227500082
لینک از دانشگاه کمبریج
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effects-of-fasting-during-ramadan-on-urinary-excretion-in-malaysian-muslims/CED248DD2BA12E20061C02DCB79A9A25

سلولهای ایمنی بیگانه خوار
روزۀ رمضان، توان سلولهای بیگانه خوار را بر بلعیدن میکروب ها بهبود می بخشد، طوری که ایمنی فطری را بالا می برد بدون اینکه تاثیر منفی بر سیستم ایمنی داشته باشد.در تحقیقی که سال ۲۰۰۷ میلادی صورت گرفت و در کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا(ncbi) منتشر شد, اقدام به بررسی کمپلکس های ایمنی و تاثیر روزه ماه رمضان در آنها نمودند و این پژوهش بدین نتیجه رسید که قبل یا بعد از رمضان تفاوتی در آنها روی نداده است، و روزه رمضان سبب بروز هیچ گونه زیانی بر سیستم ایمنی بدن انسان نشده است
"Ramadan does not have bad effect on immune system of healthy people".
لینک کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18183711

تاثیر روزه بر برخی سلولهای ایمنی
در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز پژوهش دیگری بر روی تعدادی از مسلمانان به منظور میزان تاثیر روزه بر برخی سلولهای ایمنی و نیز توان جسم بر بلعیدن میکروب ها انجام پذیرفت. 13 نفر زن و مرد مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند و آزمایش ها قبل و در اثنای روزه رمضان سنجش گردید و به نتایج ذیل رسید:
۱. با وجود کاهش کار بلعیدن در خلال ماه رمضان، اما میانگین سلولهای شرکت کننده در پروسه بلعیدن افزایش یافت که بر این اساس، این نقص را جبران نمود.
۲. میانگین توان سلول های نوتروفیل( neutrophil) بر کاهش ماده‌ی NTP (آزمایش ایمنی) افزایش پیدا کرد که شاخصه ای برای افزایش ایمنی در انسان و توان نابودی میکروب ها در خلال روزه می باشد.
۳. دانشمندان نتیجه گرفتند که روزه رمضان در قدرتبخشی سلولهای نوتروفیل بر بلعیدن و کشتن میکروب ها تاثیر مفیدی دارد
CONCLUSION:This study demonstrates the beneficial effect of fasting during Ramadan on neutrophil
لینک کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21067041

جنبه روحی و روانی (افسردگی و نگرانی)
شغل پرستاری از شغلهایی است که با توجه به ارتباط زیاد پرستاران با بیماران، بیشترین تاثیر را بر سلامت روانی دارد.در پژوهشی که در سال ۲۰۱۳م پیرامون روزۀ رمضان بر روی ۳۱۳ پرستار زن و مرد که در رمضان مشغول بکار هستند انجام شده است در آن، سطح فشار روانی قبل و بعد از پایان ماه رمضان مقایسه شده و سپس نتایج مقایسه گردیده است.این پژوهشگران در تحقیق علمی خود به میزان جانب ایمانی و روحانی که در خلال ماه رمضان افزایش می یابند استدلال نمودند، چنانکه برخی معتقد هستند که معنویت، جزئی از شکل اجتماعی، بیولوژیک و روانی قلمداد می شود، و دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه ایمان دینی و نماز و عبادت، اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و عقلی انسان دارند.این پژوهش به نتایج ذیل رسیده:1. سلامت روانی پرستاران زن بعد از روزۀ رمضان بهبود یافت و سطح فشار روانی نسبت به وضعیت قبل از رمضان کاهش پیدا کرد. ۲. همچنین میانگین ناکامی و یأس پس از روزه ماه مبارک رمضان کاهش یافت. 3. میانگین نگرانی خلال روزه رمضان کاهش پیدا کرد....دانشمندان نتیجه گرفتند که عبادت های دینی در روزۀ رمضان دارای تاثیر مثبتی است اینگونه که فشار روانی، سرخوردگی و نگرانی را کاهش می دهد.
منبع:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3748544/?_e_pi_=7%2CPAGE_ID10%2C9557380455

روزۀ رمضان و دستگاه تنفسی (بیماران مبتلا به تنگی نفس)
پژوهشی علمی در بیمارستان عمومی حمد در دوحه به منظور بررسی تاثیر روزه رمضان بر بیماران مسلمان مبتلا به تنگی نفس انجام شده است.حالت ۱۹۵۰ بیمار مبتلا به تنگی نفس که خلال برهۀ زمانی مابین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴م وارد بیمارستان شدند مورد بررسی قرار گرفت، و این حالت ها در ماه قبل و ماه بعد از رمضان برای بررسی ارتباط میان روزه و تاثیر آن بر دستگاه تنفسی بیماران مبتلا به تنگی نفس مقایسه شد.این بیماران بر حسب زمان ورودشان به بیمارستان سه قسم شدند: ۱. خلال ماه رمضان ۲. قبل از رمضان ۳. بعد از رمضان.سپس مقایسه ای بین کارکردهای تنفس در آنها انجام دادند.و پژوهش به این نتیجه رسید که میانگین ورود حالات بیماران مبتلا به تنگی نفس به بیمارستان در خلال ماه رمضان (نسبت به قبل و بعد) تاثیری نداشته است، کما اینکه روشن گردید که هیچ تفاوتی در کارکردهای تنفسی در مقایسه بین ماه رمضان و ماه قبل و ماه بعد از آن وجود ندارد.
منبع:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16805414?_e_pi_=7%2CPAGE_ID10%2C4714974630

درباره زیست و ژنتیک ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط افشین در تاریخ 1396/03/14 و 23:02 دقیقه ارسال شده است

ببخشید آدرس تلگرامتون رو میتونید بگید؟
مایلم شما و گروهتون رو از طریق تلگرام دنبال کنم.
پاسخ : من در تلگرام کانالی ندارم ، اما ادمین های کانال رد شبهات ملحدین و کانال رد الحاد از دوستان من هستند


کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ خداشناسی علمی
آمار سایت
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 109
  • بازدید کلی : 214,458